tiistai 10. maaliskuuta 2015

Sähköautostatus

10.3.2015

Bloggaus sitten jäi niinkuin arvata saattaa. Talvi oli kiireinen, auton kanssa meni lukuisia päiviä ja öitä. Kaikki onnistui kuitenkin ilman apuvoimia, jopa taka-akselin irroitus ja takaisin laitto. Kaikki pikkuviat ja isommatkin korikorjaukset on tehty ja pohja on nyt siisti ja massattu. Sisältä on penkinpäälliset pesty ja vaihdettu apukuskin paremmat päälliset kuskin tuolin heikompien tilalle. Apukuskin tuolin paikalla on nyt alustavasti koottu akkulaatikko, joka on myös sidottu penkin kiinnikkeisiin. Auton tekniikasta on kaikki kuluneet osat vaihdettu (paitsi kuskin puolen etupyörän pyörännapa, joka ei irronnut sitten millään, niinpä vetoakselikin on roikkunut koko ajan mukana). Vaihteisto on viety koneistamolle, vetoakselin stefat odottaa hyllyssä vaihtoa, moottoritilaan on lisätty kaksi poikkitankoa moottorin ja apulaitteiden ripustamiseen. Nettitorilta ostettu diesel-Webasto on koottu ja suunnilleen paikallaan, mutta ei kiinnitetty vielä. Jäähdytysnestesäiliöksi löytyi Biltemasta sopiva (pissapojan säiliöksi tarkoitettu) parin litran purkki, letkuliittimet ostettu netistä jostain maatalouskaupasta.

Jarruille on tehty melko perusteellinen kunnostus. Takajarruputket oli irti ja niihin vaihdettiin nipat. Taka-akselia kiertävät joustavat letkut ja viimeinen jäykkä pätkä meni uusiksi, samoin takarumpujen sylinterit. Jarrukengät ostin jo uudet, mutta en viitsinyt vaihtaa, kun vanhat oli vielä niin hyvät. Jarrujen pääsylinteri meni uusiksi ja nestesäiliö sai perusteellisen pesun. Uudet nesteet on sisällä ja jarrut alustavasti ilmattu.

Muuta vaihdettua: Raidetangon sisäpäät, takaiskarit, vaihteiston tukikumit, ...

Korjattua: Ajovalojen säätöruuvit, sivupeilin varsi, ikkunan nostomekanismi, takapenkin saranointi, ...

Tuunausta: Bensatankin korkin ympäristö (ruostetta), takaroiskeläpän tapaiset (liukurimuovista),, antennin kiinnitys, akun paikkaa muutettu, takaikkunan niitit paklattu ja maalattu, ...

Kulunut: CRC:tä, spraymaaleja (mustaa, sinkkimaalia, harmaata pohjamaalia, auton väristä ruskeaa, vanteiden punaista), vähän peltiä ruostekohtiin, alustamassaa (suihkeena ja pensselillä), toistakymmentä litraa bensaa pesuun, ...

Ongelmallisiksi ovat osoittautuneet tuulilasin koristelista, jota ei tunnu saavan enää mistään, sekä konepellin tuen muovinen kiinnike konepellin alla. No ilmankin pärjää. Hyviä koristekapseleita pyöriin ei ole vielä löytynyt, vanteet on kyllä putsattu, hiottu ja maalattu karmivan punaisiksi.

Moottorin valinta ei ole edennyt. Alkuperäisen suunnitelman mukainen AC-9 vaihtovirtamoottori oli liian pieni, AC-15 sekin ehkä vähän tehoton. AC-35 on viimeisin suositus, mutta taitaa koko paketti tulla joka tapauksessa vähän liian kalliiksi, joten olen kääntymässä halvempiin tasavirtakoneisiin. Kaikkien apulaitteiden (kontaktori, sulakkeet, johdot, "kaasutin", jäähdytyslevyt, alipainepumppu, ym) kerääminen yksitellen on työlästä. Helpompi ostaa valmis paketti jenkeistä, mutta shippauskustannukset hirvittää.

Akkujen hankintakin on viivästynyt, sekin lähinnä shippausten takia. Elektromotuksen BMS on sentään osoittautunut aika sopivan tuntuiseksi (hyvä tuki Liettuassa) ja jos vielä saisi CH4100-laturin mukaan, niin akkupuolen asiat alkaisivat olla kunnossa.

Järvenpäästä löytyi toinenkin Citroen-konvertoija, joten en ole enää yksin. Hyödyllistä kirjeenvaihtoa...

Siis hankintapäätöksiä odotellessa...


Kuvia matkan varrelta:



Kytkin vielä kiinni moottorissa



Vaihteisto irti




Bensatankki



Tähän ajattelin kontrolleria ja laturia - paras paikka jäähdytyksen kannalta



Vanha lämppärin johdon paikka. Latausjohdolle vähän turhan hankala paikka puskurin alla.



Konehuone moottorin poiston jälkeen ennen pesua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti